مقالات

مهم ترین قطعه پنوماتیک چیست؟

تهجیزات سیستم پنوماتیک در کارکرد آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای بررسی اجرا و مهم ترین قطعه پنوماتیک با ما همراه باشید.

منظور از سیستم پنوماتیک چیست؟

سیستم پنوماتیک شبیه به سیستم هیدرولیک بوده اما به جای روغن از هوا جهت جابجایی و فشار استفاده می شود. در سیستم های پنوماتیک انرژی پنوماتیکی به انرژی مکانیکی تبدیل و با فشردگی هوا باعث انجام فعالیت می شود. هوای ورودی باید قبل از ورود به سیستم فیلتر شده و این عامل باعث جلوگیری از خرابی بخش های مختلف سیستم می شود. همراه ما باشید تا به مهم ترین قطعه پنوماتیک می پردازیم.

در ادامه به اجزا مهم در سیستم های پنوماتبک می پردازیم.

مهم ترین قطعه پنوماتیک چیست؟

مخزن و کمپرسور هوا

کمپرسور یکی از اجزای اصلی سیستم پنوماتیک بوده که باعث افزایش فشار در مخزن سیستم پنوماتیک می شود. کمپرسور قادر است فشاری بین ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ کیلو پاسکال ایجاد کرده و از موتور های الکتریکی یا احتراقی برای این فشار استفاده می نماید. در کنار سیستم کمپرسور، مخرن تعبیه گردیده است. اما هوای ورودی. به کمپرسور توسط فیلتر گردگیری می شود. و ذرات ریز هوا از بین می رود.

برای کارکرد بهتر سیستم بهتر از هوای خشک و خنک وارد سیستم شود. در نظر داشته باشید با کاهش دما هوا خنک وارد سیستم می شود. و ذرات گرد و غبار از هوا جدا می شود.

شیر کنترل پنوماتیک

شیر کنترل به عنوان یکی از مهم ترین قطعه پنوماتیک محسوب می شود. این شیر برای انسداد راه اندازی، تغییر مسیر و جهت جریان هوای فشرده مورد استفاده قرار می گیرد. اما انواع شیر ها به صورت الکتریکی، مغناطیسی، بادی، پدالی و دستی بوده و هر کدام وظیفه های خاص خود را دارند.

وظایف عملگر های پنوماتیک

یکی از موارد حائز اهمیت در سیستم های پنوماتیک، عملگر ها بوده که برای تبدیل انرژی هوای فشرده به انرژی مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. انرژی از طریق سیلندر ها و موتور ها انجام شده و باعث ایجاد حرکت می شود. اما عملگرها در سه دسته اصلی فعالیت می‌ کنند. عملگر های خطی برای ایجاد انرژی پنوماتیکی به خطی مورد استفاده قرار می گیرد. که یکی از عملگر های خطی سیلندر های پنوماتیکی هستند.

عملگرهای چرخشی برای تبدیل انرژی پنوماتیک به انرژی چرخشی مورد استفاده بوده که می توانیم به عنوان نمونه به موتور پنوماتیک اشاره نماییم. اما عملگر کنترل جریان شیر های جریان بوده که برای باز و بسته کردن و کنترل جریان عملگر ها مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی موارد بالا جزء مهم ترین قطعه پنوماتیک هستند. در ادامه به تجهیزات دیگر سیستم های پنوماتیک و هیرولیک اشاره می کنیم.

عملگر های پنوماتیک

تجهیزات دیگر سیستم پنوماتیک

سیستم پنوماتیک علاوه بر موارد بالا دارای تجهیزات دیگری مانند واحد پنوماتیک، واحد مراقبت هوا، فیلتر رگلاتور، رگلاتور پنوماتیک و سایر ابزار های تخصصی است. که در زمان راه اندازی سیستم باید در نظر داشته باشید. همچنین سیستم هیدرولیک نیز دارای تجهیزاتی مانند شیر برقی، هیدرولیک پمپ و هیدرو موتور و سایر شیرآلات هیدرولیک است.

امروز در این بحث به مهم ترین قطعه پنوماتیک اشاره کرده و سعی کردیم توضیح کلی از سیستم پنوماتیک و تجهیزات مورد استفاده در آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. زمان استفاده حتماً روش استفاده از تجهیزات را آموزش و در ادامه می توانید استفاده نمایید. اما استفاده از سیستم پنوماتیک مزایایی برای کاربران داشته که می توانیم به طول عمر بیشتر، طراحی ساده، سازگاری با محیط زیست، کارایی ایمن و اقتصادی بودن آن اشاره نماییم. اگر سوالی در مورد موارد بررسی شده، قیمت تجهیزات و راه اندازی سیستم پنوماتیک دارید، با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 4 =