مقالات

قلب سیستم هیدرولیک و پنوماتیک چیست؟

قلب سیستم هیدرولیک و پنوماتیک چیست؟ امروز می خواهیم به مهم ترین قطعه و اجزا سیستم های پنوماتیکی و هیدرولیکی بپردازیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد قلب سیستم هیدرولیک و پنوماتیک با ما همراه باشید.

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک به عنوان منبع قدرت ماشین های دینامیکی شناخته می شود. این پمپ ها مقدار زیادی روغن را به وسیله سیلندر های هیدرولیکی فشرده می کنند. با این کار باعث تبدیل انرژی مکانیکی و باعث جابجایی اجسام می شود. پمپ هیدرولیک به عنوان قلب سیستم هیدرولیکی شناخته می شود. در نظر داشته باشید سیستم هیدرولیکی از اجزای مختلفی داشته و بدون آن ها پمپ هیدرولیکی قادر به انجام کار نخواهد بود. در نتیجه پمپ هیدرولیک برای جریان سیال مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع پمپ های هیدرولیکی

  • پمپ هیدرولیک چرخ دنده ای

پمپ هیدرولیک چرخ دنده ای یکی از انواع پمپ های هیدرولیک بوده و ابعاد بسیار کوچک و طراحی ساده‌ ای دارد. این پمپ ها به دلیل ساییدگی بازدهی پایینی داشته و هزینه نگهداری بالایی خواهد داشت. این پمپ ها در فشار های حدود ۲۱۰ بار به خوبی عمل کرده و می توانید در انواع پمپ های هیدرولیک دنده ای خارجی، پمپ های هیدرولیک دنده های داخلی، پمپ هیدرولیک رینگ داخلی، پمپ دوک اسکرو و غیره خریداری نمایید.

انواع پمپ های هیدرولیکی

  • پمپ هیدرولیک پره ای

یکی دیگر از انواع پمپ های هیدرولیکی، پمپ پره ای بوده که صدایی به مراتب کمتر از پمپ هیدرولیک چرخ دنده ای دارد. این پمپ جریان ثابتی داشته و پرده ها با سرعت نسبتاً بالای حدود ۳۰۰۰ دور در دقیقه فعالیت می کند. حداکثر دور پمپ هیدرولیکی پرده ای که حدود ۳۶۰۰ دور در دقیقه است که می تواند ۳۰۰ بار نیرو تولید نماید.

  • پمپ پیستونی

پمپ پیستونی در دو نوع محوری و شعاعی طراحی می شود و برای جابجایی مثبت پمپ های پیستونی مورد استفاده قرار می گیرد. این پمپ ها بصورت دورانی فعالیت کرده و به دنبال رفت و برگشت سیلندر باعث انجام فعالیت می شود. قیمت پمپ های پیستونی بالا تر از پمپ های معرفی است. و علت آن پیچیدگی طراحی و تعمیر دشوار آن است.

  • پمپ دیافراگمی

یکی دیگر از پمپ های هیدرولیکی، پمپ دیافراگمی بوده و در آن پیستون با یک دیافراگم انعطاف پذیر جایگزین می شود. پمپ پیستونی از طریق شیر پنوماتیک وارد پمپ و مستقیماً به دیافراگم متصل می شود. از شاخص های مهم این پمپ می ‌توانیم به قیمت گران مکش بالا، کارکرد خشک و تغییر نرخ پمپاژ پمپ دیافراگمی اشاره نماییم.

کمپرسور هوا پنوماتیک

کمپرسور هوا دارای سه بخش اصلی بوده که می توانیم به بخش متحرک، بخش پمپ و بخش مخزن ذخیره شده اشاره نماییم. بخش متحرک در کمپرسور های باد به صورت غیر مستقیم و مستقیم فعالیت می کند. بخش پمپ انرژی متحرک برای جذب و فشرده سازی هوا استفاده کرده و در نهایت از طریق یک لوله به مخزن ذخیره هدایت می شود. در نتیجه مخزن ذخیره در موقع عدم فعالیت موتور از کمپرسور استفاده کرده و هوای را به سمت دیگری باز می گرداند.

کمپرسور هوا پنوماتیک

کار کردن کمپرسور هوا پنوماتیک

کارکرد کمپرسور هوا پیچیده بوده و در زمان شروع چرخه فشرده‌سازی پیستون به سمت پایین کشیده شده و دریچه هوا باز می شود. فشار ایجاد شده مکش هوا را به داخل پیستون فشرده می کند. در زمانی که پیستون به سمت پایین ترین حد خود برسد. دریچه ورودی هوا بسته شده و فشرده سازی شروع می شود.

جا به جایی هوا در سیستم پنوماتیک

جابجایی هوا در کمپرسور به دو صورت پویا و جابجایی مثبت انجام می شود. جابجایی پویا روشی بوده که هوا با استفاده از پروانه و تیغه های چرخان به داخل محفظه وارد می شود. در روش جابجایی مثبت هوا مستقیماً داخل محفظه و در این مرحله دستگاه پنوماتیک، حجم محفظه را کاهش می‌ دهد. در نتیجه از این طریق باعث فشرده سازی هوا می شود.

به صورت کلی خرید پمپ هیدرولیکی و کمپرسور هوای پنوماتیکی چالش های خاص خود را دارد. با توجه به معیار ها و کارکرد های خود می توانید کمپرسور مناسبی را خریداری نمایید.

2 دیدگاه در “قلب سیستم هیدرولیک و پنوماتیک چیست؟

  1. Saeid گفت:

    سلام.پمپ پیستونی‌شعاعی ارجحیت داره یا محوری؟

    1. farko-pneumatic گفت:

      سلام خدمت شما
      دوست عزیز این موضوع بستگی به محل مورد نیاز شما داره
      برای راهنمایی بیشتر و مشاوره بیشتر با فروشگاه ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =