مقالات

تعمیر جک پنوماتیک

تعمیر جک پنوماتیک

یکی از فعالیت های تخصصی در صنعت، تعمیر جک پنوماتیک است. امروز قصد داریم به صورت تخصصی به بررسی روش های تعمیر جک پنوماتیک بپردازیم. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

جک پنوماتیک چیست

سیلندر پنوماتیک یا به عبارت دیگر جک پنوماتیک یکی از مهمترین قسمت های سیستم پنوماتیک بوده و تمامی عملکرد آن توسط باد انجام می شود. از هوای فشرده برای ایجاد حرکت های طولی و رفت و برگشتی استفاده شده و عملکرد آن مشابه سیستم های جک هیدرولیکی است. از لحاظ مصرف انرژی و روغن، سیستم هیدرولیک آلایندگی بیشتری داشته و باید در زمان خرید به میزان تحمل بار توجه نمایید.

تعمیر جک پنوماتیک

تعمیر جک پنوماتیک

جک پنوماتیک انواع مختلفی داشته و با توجه به برند و نوع آن باید تخصص های لازم را داشته باشید. این قطعه بسیار حساس بوده و اگر خطایی در تعمیر آن ایجاد شود، باعث ورود ایرادات بیشتر به جک می شود. یکی از خطا های سیستم هنگام تعمیر، وجود نشتی بوده که باعث ایجاد خرابی های بیشتر می شود.

یکی از مجموعه های معتبر در زمینه فروش تجهیزات و لوازم پنوماتیک، مجموعه فارکو پنوماتیک بوده که می توانید جهت خرید واحد مراقبت پنوماتیک، شیر برقی، خرید سیلندر پنوماتیک، جک پنوماتیک و سایر ملزومات آن به سایت پنوماتیک فارکو مراجعه نمایید.

خرابی های متداول در جک پنوماتیک

برای تعمیر جک پنوماتیک باید علل و عوامل خرابی پنوماتیک را شناسایی کرده و با توجه به عوامل آن اقدام به تعمیر نمایید. نشت باد و گیرپاژ کردن جک از عوامل خرابی جک های پنوماتیک محسوب می‌ شود و باید توجه به معیوب بودن واحد مراقبت داشته باشیم.

  • خشکی هوا و نفوذ آب

سیستم ورودی هوای جک پنوماتیک به صورت چرب است. اگر جک پنوماتیک بصورت خشک بر روی هم کار بکنند. باعث ساییدگی قطعه های داخلی  و در نتیجه لاستیک‌ های جک ترک می خورد.  در نتیجه باید هوای چرب به درون سیستم پنوماتیک وارد شود. در کنار آن باید هوای ورودی دارای رطوبت بوده و به داخل جک نفوذ کند. رطوبت نفوذی باعث زنگ زدگی قطعات می شود. وظیفه واحد مراقبت ممانعت از نفوذ آب و رطوبت هوا به درون سیستم پنوماتیک است.

  • افزایش گرد و غبار

واحد پنوماتیک برای تمیز کردن هوای ورودی به داخل سیستم تولید گردیده . اگر واحد پنوماتیک وجود نداشته یا از فیلترهای نامناسب استفاده شده باشد، گرد و غبار وارد واحد مراقبت پنوماتیک شده و در صورت انباشته شدن گرد و خاک باعث خرابی جک پنوماتیک می شود. در نتیجه افزایش فشار هوا باعث خارج شدن تجهیزات تخصصی و داخلی سیلندر پنوماتیک می شود.

خرابی های متداول در جک پنوماتیک

  • ضربه به سیستم پنوماتیک

یکی از موارد حائز اهمیت عدم ورود ضربه به سر سیلندر پنوماتیک است. اگر ضربه‌ای به سیلندر پنوماتیک وارد شود، در بیشتر مواقع قابل تعمیر نبوده و باید در زمان انتقال از حساسیت بیشتری استفاده نمایید. ضربه باعث فرورفتگی در سیلندر و درنتیجه پیستون به آسانی حرکت نمی کند. و جک دچاره گیرپاژ می ‌شود. و در قسمت های داخلی سیلندر آسیب وارد می کند.

  • ورود فشار بیش از حد به سیستم

فشار زیاد باعث خرابی جک پنوماتیک می‌شود و باید فشار کاری بین ۸ الی ۱۲ بار باشد که بر روی جک حداکثر بار ورودی درج می شود. اگر فشاری که از طرف کمپرسور به جک وارد می شود بیش از حداکثر فشار درج شده باشد، باعث ترک برداشتن قسمت های داخلی سیلندر و نشت باد می شود. در زمان استفاده باید توان سیلندر را توجه کرده و با توجه به ضخامت یا قدرت آن استفاده نمایید. در صورت ایراد می توانید جهت تعمیر به مجموعه پنوماتیک فارکو مراجعه کرده و اقدام به تعمیر سیستم پنوماتیک خود نمایید.

نتیجه گیری

پس از بررسی قسمت آسیب دیده باید در ابتدا گردگیر های جک را بررسی کرده و در صورتی که گرد و خاک وجود داشته باشد، اقدام به تعمیر نمایید. عواملی که اشاره کردیم مانند نفوذ رطوبت باید پاکسازی شده و تمامی قسمت ها داخلی پیستون سرویس شود تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری شود. جهت بررسی موارد بیشتر و عیب یابی آن باید از افراد متخصص راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

در این مقاله صرفاً به بخشی از مشکلات متداول و تعمیر جک پنوماتیک پرداختیم. امیدواریم مطالب بررسی شده مورد توجه شما قرار گرفته باشد. برای خرید واحد پنوماتیک مانند فیلتر رگولاتور، فیلتر پنوماتیک، روغن زن پنوماتیک و سیستم هیدرولیک مانند پمپ هیدرولیک، شیر برقی هیدرولیک و سایر تجهیزات پنوماتیک و هیدرولیک به فروشگاه لوازم پنوماتیک فارکوپنوماتیک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 16 =